free tutorial

неделя, 12 май 2013 г.

Празнична питка- Слънце - Celebratory bread "Sun"

Здравейте!
Happy Mother's day!!!

Честит празник на всички, носещи името Тома и на всички майки /празнуващи днес/!!!

По поръчка на Влади, ще ви покажа моята празнична питка, която е по рецепта на милата ми баба Витка и е известна в рода, а и извън него!

Продукти:

1 кг брашно+ още малко за доомесване/от тях съм сложила 200 гр царевично брашно/
1 кубче мая/ 50гр/
350мл хладка вода
1с.л.сол
2с.л. захар
200 гр кисело мляко
4 яйца /1 жълтък се отделя за намазване/
1/2 ч.ч. олио
80 гр масло- разтопено
кашкавал за поръсване

Приготвяне:

Разтварят се: маята, солта, захарта и малко брашно в хладката вода и се оставя да втаса 20-тина минути. Брашното се пресява в дълбок съд. Прави се "кладенче"- в средата, където се добавят яйцата, олиото, киселото мляко и сместа с маята. Замесва се меко тесто. Оставя се да втаса, докато удвои обема си- около час. След това се разделя на 5 топки. Всяка топка се разточва на кора и се намазва обилно с масло. Корите се редят една върху друга и се навиват на руло. В оригинала на баба- рулото се навива на охлюв и се слага в намазана дълбока тава с малък диаметър- така питката се дуе на височина само, докато достигне около 20 см.


В моя вариант съм нарязала кората на триъгълни парчета и съм ги наредила обърнати в намазана- широка тава, така че да образуват слънце. В средата съм сложила края на рулото, от който съм направила и кръст на питката. 



 За да си създадете представа за големината на корите- хартията, върху която съм сложила корите е 2 дължини А4, а рулото излиза извън нея...отделно всяка кора ми ставаше по-голяма от предишната, но това не е проблем ;)








Отгоре се намазва с отделения жълтък, разтворен в малко олио или масло, ако ви е останало.


Пече се 10 мин. на 200 градуса и още 40- 50 минути на 160. Когато се зачерви се покрива с алуминиево фолио- да не загори. 10 мин. преди да е готова се поръсва с настърган кашкавал и се маха фолиото. Аз съм поръсила и малко сусам.




А така изглежда оригиналната питка- кошница "баба Витка", направена от мама!


 Баба би се гордяла, че внучките й вървят по нейните стъпки, запазвайки традициите!


поздравявам с песен любимите ми жени: мама, леля Руми, Злати, Хриси и Вики, чрез които духа на баба е още жив!
 обичам ви!



7 коментара:

  1. This looks amazingly delicious and beautiful! Thanks so much for stopping by and leaving a sweet comment on my Italian Lentil Salad. I hope you will visit again soon. I am following you on Google+ and GFC now. Have a wonderful week. Blessings,
    Nici

    ОтговорИзтриване
  2. I hope you had a great Mother's Day! This bread looks amazing!

    Thanks for commenting on my blog about my infinity scarf. I haven't made a tutorial yet. I may in the future...

    ОтговорИзтриване
  3. Wow, this looks so yummy. Those bread baskets are awesome.
    I am your newest GFC follower.
    Have a wonderful week,
    Bev
    @ Eclectic Red Barn

    ОтговорИзтриване